Música d’arrel al CIFTC. Maria del Mar Bonet (27/12) i Joana Gomila & Laia Vallès (22/12)

En paral·lel a l’exposició “Registrar, mirar, recórrer. Tomàs Monserrat i les fotografies de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya”, el Centre Internacional de Fotografia Toni Catany ha programat dos concerts que ens ofereixen noves lectures i relectures de  la música d’arrel de casa nostra: “Saba de terrer” de Maria del Mar Bonet acompanyada de Borja Penalba i Dani Espasa, i “Eco i fuga” de Joana Gomila & Laia Vallès, amb els glosadors Alícia Olivares i Miquel Servera com a convidats i Lita Bosch als visuals.

Maria del Mar Bonet – Saba de Terrer

Per indisposició de l’artista el concert del 3 de desembre es va ajornar al proper dimecres 27 de desembre. Són vàlides les mateixes entrades; si teníeu entrada i no podeu venir escriviu a comunicacio@fundaciotonicatany.cat i en tramitarem la devolució

Dimecres 27/12 – 19.30 h

Entrada: 15 € – reserves a ticketib.com

ENTRADES EXHAURIDES

Maria del Mar Bonet: veu, guitarra i cuatro

Dani Espasa: piano, acordió i veus

Borja Penalba: guitarres i veus

Maria del Mar Bonet no ha deixat mai de cantar la música popular i tradicional dels Països Catalans,“tornant al poble el que és del poble”. Des del seu primer disc Cançons de Menorca l’any 1968, ha saltat de dècada en dècada duent als escenaris les arrels de les Balears, de Catalunya i del País Valencià, però també música popular de Tunis, Grècia, Síria, Turquia, Itàlia, el Marroc, el Brasil o Cuba.

A “Saba de terrer”, Maria del Mar Bonet recupera peces imprescindibles del seu cançoner més tradicional. Hi presentarà un recull de cançons en clau d’homentage al Pare Ginard (1899 – 1976), autor del Cançoner Popular de Mallorca integrat per més de quinze mil cançons tradicionals mallorquines, cosa que el converteix en el  major que s’hagi fet mai en català, i pel qual va ser premiat per l’Institut d’Estudis Catalans els anys 1949 i el 1955.

L’espectacle pren el nom d’un vers de Maria Antònia Salvà que alhora dona títol a un disc de cançons populars mallorquines publicat per Bonet el 1979, amb fotografies de Tomàs Monserrat a la coberta i de Toni Catany a la contracoberta.

Joana Gomila & Laia Vallès – Eco i fuga

Divendres 22/12 – 19.30 h

Entrada: 10 € – reserves a ticketib.com

Joana  Gomila: veu, sintetitzador i sruti

Laia Vallès: teclats i sintetitzadors

Alícia Olivares i Miquel Servera: glosadors

Lita Bosch: visuals

A “Eco i fuga”, Joana Gomila & Laia Vallès exploren veus i ecos, ressonàncies, melodies que van quedar fotografiades i d’altres que no es van arribar captar mai, i ho fan a través de l’escolta, el joc, el diàleg, el cos, les màquines. A través d’un repertori creat per a l’ocasió, on hi sonaran també cançons dels seus treballs discogràfics Paradís (Bubota Discos, 2020) i Folk Souvenir (Bubota Discos, 2016), naveguen juntament els glosadors Miquel Servera i Alícia Olivares i l’artista visual Lita Bosch entre infinites ones de so que es projecten, que ens recorden, que retornen i que ens volen.

+ info

Comissariada per Jordi Alomar i Paula Artés, aquesta exposició es va poder veure al Museu de la Música de Barcelona durant el primer semestre de 2023. Ara, tot coincidint amb el 154è aniversari del naixement de Maria Antònia Salva, arriba a Llucmajor en una versió expandida que confronta l’empremta de les fotografies fetes entre 1900 i 1925 per Tomàs Monserrat, retratista i capellà de Llucmajor, amb el registre fotogràfic de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya (1922-1936). L’ús de la fotografia documental que, tot i no ser un element central en els objectius inicials del gran projecte etnogràfic, deixa una empremta única formada per milers de fotografies, la majoria inèdites, de les quals en presentem una selecció. Així mateix, la mostra aprofundeix en la Missió 13 de l’Obra, conduïda per Baltasar Samper i Josep Maria Casas l’any 1925 a Llucmajor, on van ser acollits a Sa Llapassa per la família Salvà.

+ info

“El folklore no és per veure’l o sentir-lo, és per viure’l. No per entretenir espectadors, sinó per entretenir els actors. El folklore éss esquiu igual que els ocells. Els ocells cantaran dins l’arbre… Perquè sí. Perquè la sang els ho demana. Ni pensen que els puguin escoltar. Si us acostau i se n’adonen, de seguida, callen i fugen.”

Pare Rafel Ginard. El Cançoner Popular de Mallorca