Del 15 al 29 d’octubre de 2023

Aquesta mostra presenta un trajecte per l’empremta del compositor i musicòleg Xavier Carbonell i Castell (Barcelona, 1952 – Palma, 2022). Estructurat en forma de cinc retaules dissenyats per l’autor i que recullen traces del seu recorregut vital, i en diàleg amb una tria de textos i un documental, el trajecte planteja la voluntat constant de traspassar límits i fronteres des de l’escolta, la vida i l’escriptura.
“La poètica de Xavier Carbonell s’agermana plenament amb la de Toni Catany. La contemplació, amb totes les seves condicions de possibilitat, és l’alè d’una voluntat compartida d’emprar tant la música com la imatge com a centre d’atenció per a transcendir. La suspensió del temps, la idea d’objecte únic i auster, proper, senzill i aprofitat al màxim des d’una reinvenció absolutament personal dels instruments i dels mitjans de composició uneixen el convit a la mirada i a l’escolta de dos creadors excepcionals.”
Jordi Alomar, musicòleg i director del Museu de la Música de Barcelona
Amb la col·laboració del Museu de la Música de Barcelona i el suport de l’Ajuntament de Llucmajor i el Consell de Mallorca. Mitjà col·laborador: Ara Balears
Xavier Carbonell (Barcelona, 1952 – Palma, 2022)
L’obra de Carbonell es pot situar dins el marc, de límits imprecisos, de la creació europea i nord-americana dels darrers quaranta anys: un espai definit per un art sonor allunyat dels objectius i dels paràmetres de les avantguardes dels anys seixanta, solcat per autors de diferents àmbits i generacions que han transfigurat l’univers de les músiques recents. Tot i la pertinença de Carbonell a aquest marc multigeneracional i estètic, i la seva proximitat a camins com els de Luigi Nono, Morton Feldman, Giacinto Scelsi o Gérard Grisey, el seu corpus compositiu es perfila com un unicum tant en el context local com en l’hispànic que ha marcat profundament tota una generació.

Escàpola llum – concert del Quartetto Maurice
diumenge 15/10 – 20h
ENTRADES EXHAURIDES
Amb motiu de la inauguració de l’exposició “Xavier Carbonell – L’esmalt clivellat”, el Quartetto Maurice, fundat el 2002 a Torí i que es distingueix per una investigació constant i incansable sobre el so, ens oferirà un programa que explora les confluències entre l’obra de Catany i la de Carbonell, amb l’obra “Colomers” (1983) del mateix Carbonell i composicions de György Ligeti i Stefano Scodanibbio. L’acte comptarà amb una presentació a càrrec de Jordi Alomar, musicòleg i director del Museu de la Música de Barcelona.
Entrada gratuïta amb reserva a ticketib.com
El Quartetto Maurice són: Georgia Privitera i Laura Bertolino (violins), Francesco Vernero (viola) i Aline Privitera (violoncel)
TEXTOS – TEXTS
CAT
ES
- Cruïlles, entreforcs, solanes i obagues d’un viure (encrucijadas, veredas, solanas y umbrías del vivir)
- Xavier Carbonell i Toni Catany: el temps en suspensió (el tiempo en suspensión)
- Reflexions analítiques sobre Safrà (reflexiones analíticas sobre safrà)
ENG
- Cruïlles, entreforcs, solanes i obagues d’un viure (Cruïlles, entreforcs, solanes i obagues d’un viure)
- Xavier Carbonell i Toni Catany: el temps en suspensió (time in suspension)
- Reflexions analítiques sobre Safrà (Analytical reflections on Safrà)
FR
- Cruïlles, entreforcs, solanes i obagues d’un viure (Croisements, carrefours, adrets et ubacs d’une vie)
- Xavier Carbonell i Toni Catany: el temps en suspensió (le temps en suspension)
- Reflexions analítiques sobre Safrà (Réflexions analytiques sur Safrà)