Descobrim la fotografia – visites escolars 2024-2025

Proposta educativa del Centre Internacional de Fotografia Toni Catany

El Centre Internacional de Fotografia Toni Catany, obert recentment, té per objectiu esdevenir un organisme actiu amb projecció local i global per al foment de la cultura fotogràfica i per al coneixement, la preservació i la difusió de l’obra de Toni Catany (1942 – 2013) mitjançant exposicions i un programa d’activitats culturals i educatives. Catany és considerat un dels fotògrafs europeus més rellevants de la segona meitat del segle XX i un dels 100 fotògrafs més influents del segle XX.

Les activitats que proposam van dirigides a alumnat de 6è d’educació infantil, educació primària, ESO, Batxillerat, cicles formatius i educació especial

El programa educatiu s’estructura en dues parts:

· una visita a una exposició (se n’ha de triar una d’entre les opcions que es presenten)

· un taller (se n’ha de triar un d’entre les opcions que es presenten)

El programa educatiu s’inicia dimarts 22 d’octubre, però recomanam fer les reserves al més aviat possible.

L’horari de visites de grups escolars és de dimarts a divendres de 10 a 13 h.

Totes les activitats són gratuïtes.

Per a més informació, escriviu a mediacio@fundaciotonicatany.cat / Per a fer una reserva, emplenau el formulari d’inscripció.

EXPOSICIONS

Els orígens de la fotografia se situen a la primera meitat del segle XIX, simultàniament, a diversos llocs d’Europa. Entre els primers noms que experimentaren amb aquest avanç científic hi trobem Joseph-Nicephore Niepce i Louis Daguerre, a França, i William Henry Fox Talbot a Anglaterra. 

La fotografia, aquesta dèria per capturar imatges de la realitat a través de la llum, ha experimentat al llarg dels anys una important evolució tècnica, formal i temàtica. És precisament aquesta evolució el que pretén explicar aquesta mostra, a través d’un recorregut articulat a partir del fons artístic de Toni Catany i de la col·lecció de la Fundació Toni Catany.      

Jordi Esteva ens convida a reflexionar sobre tot allò que ha inspirat la seva obra com a fotògraf, cineasta i escriptor a partir de fotografies que mostren espais mítics de la seva geografia personal: Costa de Marfil, Sudan, Iemen, Zanzíbar, Mombasa, l’illa de Socotra.

Les reflexions i les confessions se succeeixen per a recordar les realitats centenàries d’unes civilitzacions, llocs, creences i maneres de viure que desapareixen, engolides per la uniformització que imposa la globalització.

TALLERS

  • L’instant del temps [infantil, primària, secundària i educació especial]
Toni Catany. Els ulls del món, 2013

Aquest taller té l’objectiu que l’alumnat conegui amb més profunditat una de les temàtiques més destacades de la fotografia de Toni Catany: les natures mortes. En un espai creat per a l’ocasió, a partir d’una sèrie d’objectes que tindrà al seu abast, i deixant anar la seva creativitat, l’alumnat haurà de compondre la seva particular natura morta i fotografiar-la.

  • Màscares del temps [segon cicle de secundària, Batxillerat i educació especial]

Prenent com a punt de partida els retrats que feien Tomàs Monserrat i Toni Catany, respectivament, l’alumnat en un exercici de lliure expressió ha de realitzar un retrat explorant les possibilitats estètiques que ofereixen les parets dels diferents espais del CIFTC, així com també un dels seus racons més singulars: el pati Tomàs Monserrat, que esdevindran el teló de fons dels seus retrats.

Toni Catany. Madona, Llucmajor, 1974
  • Capes fotogràfiques. Els filtres abans d’Instagram [primària, secundària i Batxillerat]
Toni Catany. Bodegó núm. 106, 2010

La fotografia d’autor o fotografia artística és el resultat de conjugar de manera reflexiva els diferents elements que conformen el llenguatge fotogràfic. Entre aquests elements hi trobem els efectes fotogràfics. A partir de l’anàlisi de les fotografies de Toni Catany, coneixerem els diferents recursos -materials i tècniques- que utilitzava i que són un dels principals trets distintius de la seva obra. L’alumnat, en un exercici de llibertat creativa, podrà explorar a través de diferents materials el procés de realitzar aquests efectes fotogràfics de manera manual.

  • Siluetes. L’alternativa al retrat pictòric o fotogràfic [primària i secundària]

Al llarg del temps, la voluntat d’observar, representar i immortalitzar la nostra imatge s’ha resolt a través de diferents llenguatges: escultura, pintura, gravat i també, ombres. Recuperant l’essència del Mite de la Caverna de Plató, passant pel teatre d’ombres xinès, arribem a les primeres imatges personals de la contemporaneïtat. Són les anomenades siluetes fotogràfiques, que varen donar resposta al conjunt de la societat de poder plasmar la imatge d’un mateix per a la posteritat, ja que era un procediment més econòmic que el d’encomanar un retrat pictòric o fotogràfic. Aquestes siluetes es feien a partir d’una ombra que es transferia a un paper obscur, es retallava i s’enganxava damunt d’un altre més clar. El taller consistirà en desenvolupar aquest procés del qual en resultarà una silueta de cada alumne.

Toni Catany. A Illa Margarita, Veneçuela, 1996. Polaroid transportada
  • Invisibles

Activitat destinada exclusivament a alumnat de batxillerat artístic i batxillerat general que cursin les assignatures de Fonaments de l’art, Moviments artístics i Història de l’Art.

Toni Catany. El Silencio, Veneçuela, 2008

El principal objectiu d’aquesta iniciativa és el de conèixer el Centre Internacional de Fotografia Toni Catany (CIFTC) des d’una altra perspectiva, posant èmfasi en les qüestions que passen desapercebudes quan es visita una exposició.

Aquesta proposta es basa en una metodologia participativa, inclusiva i adaptada a les necessitats del grup classe. L’equip de mediació guia l’alumnat en l’assimilació autònoma i reflexiva dels continguts, afavorint així el desenvolupament del pensament crític i de la sensibilitat individual i col·lectiva envers el fet fotogràfic i artístic.

L’activitat s’estructura en dues parts. La primera se centra en una visita al CIFTC on es parlarà de qüestions relatives al projecte museològic, l’arquitectura, el projecte museogràfic i la col·lecció tot realitzant un recorregut pels diferents espais de l’edifici. I, la segona part es basa en una dinàmica pràctica que es durà a terme a l’aula-taller del mateix centre i que consistirà en la realització d’un esbós de projecte museogràfic a partir de les indicacions que l’equip de Programes Públics donarà a l’alumnat.

Els horaris disponibles són dimarts, dimecres, dijous i divendres de 9 h a 14 h. La durada aproximada d’aquesta activitat és d’entre 4 i 5 hores. Cada dia s’accepten 2 grups classe.